Kustroute dag 2 - Reisverslag uit Bergen aan Zee, Nederland van John Ackermans - WaarBenJij.nu Kustroute dag 2 - Reisverslag uit Bergen aan Zee, Nederland van John Ackermans - WaarBenJij.nu

Kustroute dag 2

Door: Webmaster

Blijf op de hoogte en volg John

29 Mei 2008 | Nederland, Bergen aan Zee

Beste volgers,

Verslag van datum 29-05-2008
Vertrek van Callantsoog.
1)Route.
Start 9.00 uur.
Aankomst 16.15 uur.
Pleisterplaats: Bergen aan zee *)
Vandaag gelopen 33 km. Totaal gelopen 55 km.
Totaal 73.333 stappen.
2) Landschap/omgeving.
Weinig dorpen maar veel bos en strand in een heuvelachtige omgeving.
3) Het weer.
Veelal bewolkt met regen van 13.30 tot 14.30 uur, bij temperaturen tussen 15 en 21 graden.
4) Lichamelijke conditie.
Goed
5) Psyche.
Goed.
6) Belevenissen/ontmoetingen.
Na een goed ontbijt langzaam op pad nadat Etienne ons een mooie tocht met droog weer had toegewenst. Al snel liepen we weer in de duinen waardoor de kuitspieren eventjes opspeelden. Vlak voor putten hadden we een ontmoeting met een ex-inwoner van Putten die nu in Spanje woonde.
Hij was in gezelschap van een Hongaarse, al fietsend, zijn oude buurt aan het bekijken.
Hij was naar Spanje gegaan om de rat-race in Nederland te ontvluchten.
Hij constateerde dat in zijn oude buurt veel rijkdom was gezien de mooie huizen en de grote auto's.
Wij gaven aan dat schijn kan bedriegen want met geleend geld kun je bijna alles.
Wel gaf hij aan dat alles hier erg duur was en daarin konden we hem gelijk geven. Hij overwoog om te verhuizen naar Hongarije vanwege de lage prijzen daar. Na de koffiestop in Groet kwamen we in het bos Sander tegen. De 10 jaar oude knul was verdwaald en liep rondjes op zoek naar zijn klasgenoten. Hij had gen telefoonnummer en evenmin wist hij waar ze het bos waren ingegaan.
We zijn daarom via de kortste weg, op zoek naar het politiebureau, in Schoorl gelopen.
Nadat we met enkeleinwoners hadden gepraat en Sander inmiddels was bekomen van de ergste schrik, wisten we waar hij het bos was ingegaan.
Na een uurtje lopen kwamen we op de plek waar de schoolleiding zat te wachten. Ze waren net als Sander dolgelukkig.
Eind goed al goed.
8) Slaapplaats.
Pension de Stormvogel.

*)Bergen aan Zee (West-Fries: Bergen an See) is een kustdorp in de gemeente Bergen, in de Nederlandse provincie Noord-Holland. Het dorp ligt aan de Noordzeekust en heeft 470 inwoners (2004).
Het dorp is vrij jong dorp, het dorp ontstond door een visie van groot grondeigenaar en Heer van Bergen, burgemeester Jacob van Reenen. In de duinen waren al wel een aantal woningen en boerenbedrijven maar op heel grote schaal was het niet. Deel van de bewoning werd Bergen Binnen genoemd, aan de binnenkant van de duinen bij Bergen en een andere deel werd al Bergen aan Zee genoemd, wat een uitvalsplaats was voor Bergen. Meer naar de kust des te minder woningen en des te minder landbouw. Hij voorzag dat er meer landbouw in de duinen zouden kunnen.
De eerste initiatieven werden gedaan, en ook andere zagen mogelijkheden ook voor andere dingen, zoals de mogelijkheid van zee en-badtoeristen.

Groet en tot morgen dag 3,
JanDe.

• 30 Mei 2008 - 07:06

Liesbeth:

Het was hier ook heel slecht weer. Lilian de spekjes zijn bijna op.
    Loop ze nog, en hopelijk beter weer.