Kustroute dag 6 - Reisverslag uit Katwijk-Midden, Nederland van John Ackermans - WaarBenJij.nu Kustroute dag 6 - Reisverslag uit Katwijk-Midden, Nederland van John Ackermans - WaarBenJij.nu

Kustroute dag 6

Door: Webmaster

Blijf op de hoogte en volg John

02 Juni 2008 | Nederland, Katwijk-Midden

Beste volgers,

Verslag van 2-06-2008.
1)Route.
Vertrek van: Hillegom
Start 9.45 uur.
Aankomst 15.30 uur.
Pleisterplaats:Katwijk aan zee *)
Vandaag gelopen 24… km. Totaal gelopen 149 km.
Totaal 198.666 stappen.
2) Landschap/omgeving.
Weinig dorpen/steden maar veel bos, strand en duinen in een heuvelachtige omgeving.
3) Het weer.
Bewolkt en zonnig bij temperaturen tussen 15 en 23 graden.
4) Lichamelijke conditie.
Goed.
5) Psyche.
Goed.
6) Belevenissen/ontmoetingen.
Onze kamer was van alle gemakken voorzien, ook een TV, die hadden we toch wel gemist.
Na een goede nachtrust met een uitgebreid en vitaminerijk ontbijt,
op pad. De gastvrouw vond het reuzegezellig dat we er waren.
Omdat we zo ver van de route waren afgeweken om bij haar te overnachten bood ze ons aan om ons op de route af te zetten. Met veel tegenzin hebben we het aanbod aanvaard.
Ze gaf ons nog een sihgt-seeing erop toe.
Vandaag dicht op de zee gewandeld met de zon in het gezicht en de wind in de rug. De gevoelstemperatuur was hierdoor 30 graden.
Onderweg kwamen we een man tegen met een hond, hij kreeg een stukje brood en was daarmee tevreden. De man vroeg of we Belgen waren dus was het gesprek snel ten einde.
De koffie stops in Noordwijkerhout en Noordwijk aan zee waren beiden op het strand. Langs het Oranjeverbijf gelopen maar geen voetballer te bekennen. Door goed kopwerk van Lilian waren we tijdig in Katwijk, maar goed ook want de gastvrouw was ons vergeten. Ze wist niet meer dat we kwamen.
8) Slaapplaats.
B&B Van Duyn.

*) Katwijk aan Zee is een woonkern in Katwijk in de provincie Zuid-Holland, met circa 14.000 inwoners.

Katwijk aan Zee ligt, zoals de naam zegt, aan de zee. Rond 1230 was het plaatsje niet meer dan een kern van een aantal hutten. Na 1300 begon de plaats te groeien en werd ze al snel bekend om de visserij. In 1388 werd de vismarkt van Katwijk aan den Rijn verplaatst naar Katwijk aan Zee. De twee plaatsen vielen toen al onder hetzelfde bestuur, Katwijk, maar toen was dat een heerschap. Sinds de 20e eeuw is Katwijk aan Zee een bekende badplaats en is het dorp uitgegroeid tot een soort kleine 'stad'. Eind jaren '80 smolt het samen met Katwijk aan den Rijn en de noordelijke nieuwbouwwijk Hoornes-Rijnsoever tot één stad, Katwijk. Per 1 januari 2006 zijn ook de omringende dorpen Rijnsburg en Valkenburg bij Katwijk gevoegd.

In Katwijk aan Zee wordt een conservatieve variant van het Zuid-Hollands gesproken, het Katwijks. Het is een van de weinige oorspronkelijke dialecten die in Zuid-Holland zijn overgebleven. Een aanzienlijk deel van de inwoners spreekt het dialect nog dagelijks. De invloed van het Nederlands wordt wel steeds groter.

Groet en tot morgen dag 7,
JanDe.