Dag 24 Strabeek - St.-Pietersberg - Reisverslag uit Maastricht, Nederland van John Ackermans - WaarBenJij.nu Dag 24 Strabeek - St.-Pietersberg - Reisverslag uit Maastricht, Nederland van John Ackermans - WaarBenJij.nu

Dag 24 Strabeek - St.-Pietersberg

Door: Webmaster

Blijf op de hoogte en volg John

16 December 2007 | Nederland, Maastricht

Beste volgers,

Verslag van 16-12.
1)Route.
Start 10.50 uur.
Aankomst St Pietersberg 15.20. uur.
Pleisterplaats: Maastricht *)
Vandaag gelopen 18 km. Totaal gelopen 582 km.
Totaal 776.000 stappen.
2) Landschap/omgeving.
Weinig dorpen maar veel bos, weiden en akkers in een heuvelachtige omgeving.
3) Het weer.
Zonnig maar koud bij temperaturen tussen 0 en 5 graden.
4) Lichamelijke conditie.
Goed.
5) Psyche.
Goed.
6) Belevenissen/ontmoetingen.
Vandaag met zijn vieren op stap voor de laatste etappe van het Pieterpad. De webmasters waren weer van de partij om tecontroleren of de verhalen van Liesbeth over Maastricht wel klopten. Om de kou te kunnen weerstaan zijn we in Valkenburg met koffie begonnen. Eerst 1.5 km gelopen tot aan de route in Strabeek. Om daarna langs de Geul de Bergerheide in te gaan. Het was tamelijk heuvelachtig en de dames puften waarbij wij ons afvroegen of dit door de stijging of de leeftijd kwam. In Terblijt hadden we een gesprek met een huiseigenaar over de dikte van de mergelmuren en het onderhoud van het huis. De muren werden elke verdieping de helft dunner en als de mergel vuil is dan wordt hij dun geschild.De lunch hebben we gebruikt op een bankje op het plateau om zo versterkt de Bemelerberg op te gaan. Hier liepen vele schapen, de meesten in de wei. De stad Maastricht doemde voor ons op en het was tevens tijd voor een kopje koffie met de twee laatste wafels in de zaak. Na deze inwendige versterking de stad (van Liesbeth) door voor de laatste bladzijde van het PP-boekje. Nog een kuitenbijter verslaan voor een prachtig uitzicht over Maastricht en natuurlijk om het eindpunt van het PP. te bereiken. Bij het monument ontmoetten we nog een 3-tal PP-ers die in een roes verkeerden. We begrijpen nu waarom. Met een oorkonde voor Lilian en John en een laatste stempel (van chalet Bergrust) op de kaart was de buit binnen.
Ondanks aandringen van John was er geen oorkonde voor de afgepeigerde webmasters, ook niet voor 2 etappes.
Veel werd goedgemaakt met een afsluitend etentje in het "Örgelke".
Een laatste melding voor Liesbeth, Maastricht is best een leuke stad maar de mooiste van Nederland ??
Nieuwe plannen voor wandelingen zijn er nog niet maar die komen er wel.
8) Slaapplaats.
Casa Lilian in Stein.

Maastricht (Maastrichts: Mestreech) is een stad in het zuiden van de Nederlandse provincie Limburg. Zij is de hoofdstad van deze provincie en telt iets minder dan 120.000 inwoners. Maastricht is gelegen aan weerszijden van de rivier de Maas.
De stad heeft een lange geschiedenis, die teruggaat tot in de Romeinse tijd aan het begin van de huidige jaartelling. De geschiedenis weerspiegelt zich in het historische stadscentrum met verschillende Romaanse en andere stijlkerken en de vele pleinen. Het bekendste plein is het Vrijthof, gelegen nabij de Servaaskerk, die vernoemd is naar de Heilige Servatius, de patroonheilige van het vanouds katholieke Maastricht. Tegenwoordig heeft Maastricht vooral het imago van een bourgondische stad, waar het goed winkelen en recreëren is. Er komen dan ook veel toeristen. Dankzij de aanwezigheid van een universiteit en een hogeschool (inclusief conservatorium, toneelschool, kunstacademie en hotelschool) is het echter ook een studentenstad.

Groet, bij dit laatste bericht.
JanDe.

• 04 Maart 2008 - 17:40

Johnny:

alweer een mijlpaal gezet. Op naar de volgende en alle respect voor de webmasters die telkens weer het beste beentje moeten voorzetten