Dag 23 Sittard - Strabeek - Reisverslag uit Strabeek, Nederland van John Ackermans - WaarBenJij.nu Dag 23 Sittard - Strabeek - Reisverslag uit Strabeek, Nederland van John Ackermans - WaarBenJij.nu

Dag 23 Sittard - Strabeek

Door: Webmaster

Blijf op de hoogte en volg John

09 December 2007 | Nederland, Strabeek

Beste volgers,

Verslag van 9/12.
1)Route.
Start 9.35 uur.
Aankomst 14.30 uur.
Pleisterplaats: Strabeek *)
Vandaag gelopen 25 km. Totaal gelopen 564 km. Totaal 752.000 stappen.
2) Landschap/omgeving.
Weinig dorpen maar veel bos, weiden en akkers in een heuvelachtige omgeving.
3) Het weer.
Een bewolkte dag met een paar drupjes regen tussen 13.00 en 13.05 uur en dat alles bij temperaturen tussen de 5 en 8 graden.
4) Lichamelijke conditie.
Goed.
5) Psyche.
Goed.
6) Belevenissen/ontmoetingen.
Vandaag starten in de geboortestad van John. Dit moet een goed voorteken zijn.
De markt in Sittard was niet zo druk als vorige week, vandaag twee personen.
Al snel stonden we voor de Kolleberg met zijn zeven voetvallen, niet de enige heuvel in deze etappe. De kuiten en bovenbenen zouden dit nog gaan voelen.
Via Windraak en Puth naar Terborg. Hier hebben we genoten van een welverdiende kop koffie voor de een en een warme kop chocomel met slagroom voor de ander.
Lilian had een raar gevoel, ze meende dat we de verkeerde richting opliepen.
In het open veld bij Schimmert hadden we de wind op kop en dat was even flink doorstompen. Daarbij vielen ook nog enige regendruppels van vandaag. Door het mooie Ravensbos naar het eindpunt.
In Valkenburg waren we weer toe aan koffie. De eigenaar van het Hotel/Café verwelkomde ons met de woorden; jullie hebben heel Zuid-Limburg aan de schoenen hangen. Na de koffie gaf hij aan dat er op de St.Pietrsberg een beker voor ons klaar stond. Als dat maar waar is.
8) Slaapplaats.
Casa Lilian in Stein.

Strabeek
Strabeek (Limburgs: Sjtraobeek) is een buurtschap in de gemeente Valkenburg aan de Geul in Nederlands-Limburg. Het ligt aan de provinciale weg tussen Houthem en Broekhem en wordt beschouwd als kern van Houthem. Vroeger noemde men Strabeek ook wel Strabach, en er zijn nog een aantal alternatieve schrijfwijzen bekend. Strabeek is in Nederland landelijk bekend als etappeplaats van het Pieterpad. De buurtschap is genoemd naar het geslacht Strabach, waarschijnlijk een familie van lage adel. Ook stroomt hier de gelijknamige beek richting Geul. De oudste vermelding van Strabeek is uit 1331. De hoeve Strabeek is het stamhuis van het geslacht Strabach.
In het midden van de 19e eeuw bouwde Generaal A.P. de Ceva een kasteeltje in Strabeek, de tegenwoordige Geerlingshof. De bewoners van dit gebouw hadden destijds een treinhalte op verzoek aan de spoorlijn tussen Maastricht en Heerlen.

Groet en tot de laatste etappe,

JanDe.

• 09 December 2007 - 20:15

Liesbeth:

Nog eventje een jullie zijn er in een van zo niet mooiste stad van het westelijk halfrond Maastricht. Wat een toffe prestatie.
    Beste webmaster je vroeg me nog meer dingen over Lilian, nou ze is een toffe collegakip die hard werk en zeer collegiaal is. Ze gaat nu ook een gezellige tijd tegemoet bij de post, waar ze haar nodige km´s zal lopen voor het laatste stukje (en weer terug) of ooit nog eens pelgrimtocht gaat lopen.