Dag 15 Doetinchem - Tolkamer - Reisverslag uit Tolkamer, Nederland van John Ackermans - WaarBenJij.nu Dag 15 Doetinchem - Tolkamer - Reisverslag uit Tolkamer, Nederland van John Ackermans - WaarBenJij.nu

Dag 15 Doetinchem - Tolkamer

Door: Webmaster

Blijf op de hoogte en volg John

26 September 2007 | Nederland, Tolkamer

Beste volgers,

Verslag van 29/9.
1)Route.
Start 11.15 uur.
Aankomst 17.00 uur.
Pleisterplaats: Tolkamer *)
Vandaag gelopen 29 km. Totaal gelopen 350 km. Totaal 466.666 stappen.
2) Landschap/omgeving.
Weinig dorpen maar veel bos, weiden en akkers in een heuvelachtige omgeving.
3) Het weer.
Bewolkt met regen van 13.30 tot 14.30 uur bij temperaturen tussen 13 en 15 graden.
4) Lichamelijke conditie.
Goed.
5) Psyche.
Goed.
6) Belevenissen/ontmoetingen.
Vanochtend met de trein richting Doetinchem, na vier keer overstappen en een kwartier vertraging aangekomen.
Eerst een koffiestop in het centrum en toen op pad. Donkere wolken hingen boven ons en met een stevig tempo gingen we de stad uit. Al snel liepen we weer richting bossen die met veel paddestoelen waren gemeubileerd. Toen we er goed en wel in kwamen vielen de eerste druppels en dezen werden snel een bui en zo deed de regenkleding goed dienst. Andere PPérs vonden dit ook niks.
De etappe voerde ons over Duits grondgebied in Elten kaffée getrunken en zo de Duitse economie gesteund. Over een 4 km lange dijk van Spijk naar Tolkamer.
De wind op kop zodat de laatste loodjes het zwaarst wogen. De Rijn die langs de dijk strooomde werd druk bevaren. De ontvangst bij Mw. Peer was weer hartelijk we kregen thee met koekjes toe. We gaan op zoek naar een eetgelegenheid want onze magen knorren. Niet vreeemd na zo'n lange dag.
8) Slaapplaats.
Logies en ontbijt bij Mw. Peer

Note webmaster.
John en Lilian hebben foto's op de site geplaatst bij de voorgaande dagen van het PP.

*)Tolkamer is een kleine plaats in de gemeente Rijnwaarden in de Nederlandse provincie Gelderland. Het ligt op een afstand van 1 kilometer van Lobith en is de eerste aanlegplaats aan het Bijlandsch Kanaal (Rijn), gezien vanuit Duitsland.
Het plaatsje is vooral in trek bij "dagjesmensen" die vanaf de Europakade een tocht over de Rijn willen maken. Een andere trekpleister is het watersportgebied "de Bijlandt"; vanuit deze plas is een open verbinding naar de Rijn. Deze verbinding wordt voornamelijk gebruikt door de vele motorbootbezitters om een uitstapje te maken naar de strandjes langs de Rijn. Het landschap rond Tolkamer biedt vele mogelijkheden voor fietsers. De naburige plaatsen zijn goed toegankelijk door de vele fietspaden die het landschap doorkruisen. Ook Duitsland is gemakkelijk te bereiken. Via het veer van Millingen (fietsveer over de Rijn) of via Lobith naar Elten, waar men in een geaccidenteerd, bebost terrein mooie tochten kan maken.
De naam van het dorp komt uit de tijd dat daar schippers die vracht vervoerden van Duitsland naar Nederland tol moesten betalen, de zogenaamde Tol Kamer.

Groet en tot morgen dag 16,

JanDe.