Dag 101 A Rua - Santiago de Compostela - Reisverslag uit Santiago de Compostela, Spanje van John Ackermans - WaarBenJij.nu Dag 101 A Rua - Santiago de Compostela - Reisverslag uit Santiago de Compostela, Spanje van John Ackermans - WaarBenJij.nu

Dag 101 A Rua - Santiago de Compostela

Door: Webmaster

Blijf op de hoogte en volg John

28 Juli 2007 | Spanje, Santiago de Compostela

Beste volgers,

Verslag van 28/7.
1)Route.
Start 7.00 uur.
Aankomst 10.45 uur.
"The eagle has landed"
Pleisterplaats: Santiago de Compostela *)
Vandaag gelopen 20 km. Totaal gelopen 2812 km. Totaal 3.749.333 stappen.
Tot Santiago nog: 0 km of, 00 stappen
2) Landschap/omgeving.
Weinig dorpen/steden maar veel bos, weilanden, wijngaarden en akkers in een bergachtige omgeving.
3) Het weer.
Een zonnige dag met temperaturen tussen de 11 en 28 graden.
4) Lichamelijke conditie.
Goed
5) Psyche.
Goed.
6) Belevenissen/ontmoetingen.
Ik heb in Santiago de tijd genomen voor een klein feestje, daarom is dit bericht wat later, 8.30 uur 29/7.
Gisteren goed geslapen en na het ontbijt op weg naar Santiago. Er waren veel mensen onderweg naar Santiago. De pelgrims worden overal ondergebracht en sport- en gymzalen liggen vol met slaap- en rugzakken. We treffen onderweg weer bekenden en onbekenden en groeten met bueno camino. Je ziet ook dat veel mensen moeite hebben met het lopen en ze zijn ongetwijfeld blij dat het de laatste kilometers zijn. De aankomst in de stad was anders dan we hadden verwacht omdat je eerst door het commerciële gedeelte (de geldstad) moet. Er was een drukte van jewelste en heel veel verkeer. Lopend naar de kathedraal hadden we het besluit genomen om in de stad te overnachten. Dat zelfs na een gesprek met Philips en Maurice, zij waren gisteren aangekomen en hadden geen slaapplaats gevonden zodat het park nu hun plek was. Ze waren op zoek naar een fontein om zich te wassen, dat zal wel geen uitgebreid bad zijn geworden.
Tal van inwoners bieden slaapplaatsen aan, hier zijn we op ingegaan en hebben vlak bij het centrum overnacht.We hebben de kathedraal bezocht en zijn de Compostela gaan ophalen. Natuurlijk ook veel gekletst met bekenden onder het genot van ... en veel mooie muziek in de stad.
8) Slaapplaats.
Kamer bij particulier.

*) (Spaans en Galicisch: Santiago de Compostela of kortweg Santiago) is een stad in het noordwesten van Spanje. Santiago, dat Sint Jakobus betekent (Sant-Iago), ligt in de comarca Santiago, in de provincie La Coruña in Galicië. De stad heeft circa 100.000 inwoners, waaronder 35.000 studenten, en is de zetel van het Galicische bestuur.
De internationale luchthaven Lavacolla (IATA-code SCQ) ligt tien kilometer ten oosten van de stad en is de belangrijkste luchthaven van Galicië
Santiago de Compostella is een van de belangrijkste christelijke bedevaartsoorden. Pelgrims uit heel Europa eindigen hier hun voettocht. Deze voettocht noemt men de Camino. De pelgrims op weg naar Santiago zijn herkenbaar aan de Sint-jakobsschelp, het teken van de heilige Jacob. De schelp heet in het Latijn Pecten jacobaeus, in het Duits Pilgermuschel (pelgrimsmossel) of Jakobsmuschel en in het Frans coquille Saint Jacques. De schelp wordt gedragen met de sluiting naar boven (in tegenstelling tot de schelp van een bekende oliemaatschappij). Dit dier wordt langs de Galicische kust gekweekt (de kwekers zeggen niet precies waar, om diefstal te voorkomen) en is onder de naam vieira in de Galicische restaurants een gewilde delicatesse. De weg naar Santiago (in het Spaans ook wel 'el camino'; de weg genoemd) kent vele van deze tradities. Zo laten pelgrims een van huis meegenomen steen achter bij Cruz de Ferro waarmee ze symbolisch hun zonden van zich afleggen en (letterlijk) verlicht hun weg vervolgen.

Groet en tot morgen dag 102,

JanDe.

• 28 Juli 2007 - 18:18

Thei Maesen:

John,proficiat met het bereiken van je einddoel! Je zult je wel helemaal te gek voelen nu je er bent!" geniet van je succes!
    Groet, Thei en Annemie!

• 28 Juli 2007 - 18:20

Huub Uit Velden:

Proficiat met het resultaat, nu lekker genieten van de stad en haar omgeving.

• 28 Juli 2007 - 18:52

Ria En Wim:

Grote klasse!!

Proficiat en geniet van dit succes!

Groetjes,

Ria en Wim

• 28 Juli 2007 - 18:53

Louis Cox:

Els en ik wensen John proficiat en een behouden thuiskomst

• 28 Juli 2007 - 19:12

Sjakie:

Hallo joong van Stein,

Van Harte gefeliciteerd met het behaalde resultaat.

Goed gedaan jochie.

Groetjes van Sjakie van ut secretariaat.

• 28 Juli 2007 - 19:32

Dienie:

namens Paul ook van harte gelukgewenst met je behouden aankomst. We hopen dat het dat zal opleveren wat je wilde of vermoedde. We hopen het tezijnertijd van je te horen en spoedig een en ander te lezen.
    Geniet ervan John,
    liefs,
    dienie

• 28 Juli 2007 - 19:54

Suzanne,mathon,dario:

John, TOPPRESTATIE!!!!
    Geweldig gedaan,ontzettend trots mag je op jezelf zijn.
    Geniet van wat er nog komen gaat de tijd in Santiago en van je bereikte doel.
    Grotejs van Mathon,Suzanne en Dario

• 28 Juli 2007 - 20:08

De Demarteautjes:

Voor de 2 achterblijvers,
    Top,top,top.
    Niet alleen John heeft een geweldige prestatie verricht,jullie ook met zijn tweetjes. Petje af Lilian en Josh!!
    Ook voor jullie was de afgelopen tijd niet gemakkelijk,velen vergeten wel eens dat de achterblijvers het ook zwaar kunnen hebben. Zijn ook trot op jullie.
    Dikke kus en knuffel van de Demarteautjes

• 28 Juli 2007 - 20:11

Jeanny En Nic:

Proficiat.

Wij zijn super maar dan ook super trots op jouw.

Je eerste doel is bereikt.

Nu de laatste 1oo Km.

Geniet ervan en tot heel gauw.

Nic en Jeanny.

• 28 Juli 2007 - 20:38

Liesbeth:

John van harte gefeliciteerd met deze prestatie. Ook voor Lilian die je deze maanden heeft moeten missen en alleen je stem hoorde via de gsm.
    Geweldig!!!!!!!!!

• 28 Juli 2007 - 20:53

Til V Bertha:

John proficiat met je geweldige prestatie en ik vind het heel knap dat je de moed hebt om nog eens 100 km er aan te plakken
    Ik wens je nog en paar mooie dagen toe
    Je hebt nu een hele ervaring achter de rug waar je trots op kunt zijn
    Geniet er maar van
    Groetjes Til en Ward

• 28 Juli 2007 - 21:07

Mia En Thei:

Hallo John,

Van harte proficiat met je aankomst in Santiago.Je hebt een prachtige prestatie geleverd,daar mag je trots op zijn.

Groetjes en tot ziens.

Mia en Thei.

• 28 Juli 2007 - 21:43

Sjef Van Rijt:

Geweldige prestatie. Proficiat.
    Zoals ik beloofd heb ga ik pas op vakantie als je je doel bereikt hebt.
    Nu kan ik dus op valantie, maar helaas moet ik weer werken dus dat gaat niet door.

Tot in Maastricht.

• 28 Juli 2007 - 22:36

Mathilde En Frans:

John, van harte gefeliciteerd met deze prestatie. Je hebt bewezen dat de spreuk "waar een wil is, is een weg", klopt.(Ook al is het een hele lange weg)Een voorbeeld voor velen. Nogmaals proficiat.
    Lilian nog even geduld. Nog 100 km (wat voor John nu peanuts is) en je kunt weer een aardappel meer schillen.

Groetjes,

Mathilde en Frans

• 29 Juli 2007 - 08:14

Anja En Math.:

John proficiat met het bereikte doel. Goed gedaan nu nog de laatste 100 km naar Cruz de Fero voor afsluiting van je tocht.Geniet ervan en tot ziens.Groetjes oet Beak.

• 29 Juli 2007 - 09:30

Kees En Elly:

Hallo John.

Heel hartelijk gefeliciteerd met deze fantastische prestatie.
    We hebben jouw berichten 3 weken moeten missen, maar zijn ze alsnog aan het doorlezen.
    Lilian en Josh, wat een klasse man en vader!!!!!!!!!!!!!!!!
    Nog even en jullie gezinnetje is weer herenigd.
    Petje af voor jullie allemaal.

Groetjes, Kees en Elly

• 29 Juli 2007 - 10:52

Rob En Silvia:

Proficiat met het bereiken van Santiago.
    Nu nog de laatste kilometers en dan een
    goede thuiskomst.Ook veel bewondering
    voor lilian en josh voor hun was het ook
    een moeilijke tijd. Dus we zijn allemaal
    weer blij als je weer thuis bent.
    Groetjes Rob en Silvia.

• 29 Juli 2007 - 11:02

Ger Jakobs:

John proficiat met het einddoel een hele prestatie om dit te bereiken zelfs de wielrenners in Frankrijk zijn niet zo snel. Geniet nog in Santiago en op naar het volgende doel namelijk de laatste 100 km naar de zee. Vanuit breberen een goede thuiskomst toegewenst en snel naar huis want hier staan 2 personen te wachten die je in jouw armen willen sluiten en ook op de achtergrond jou hebben geholpen dit te bereiken,
    Verder wil ik de Persoon JAN DE bedanken die alle berichten in elkaar heeft gezet het is bijna een boekwerk vol met mooie foto's.
    Groetjes en een behouden thuiskomst.
    Ger Jakobs

• 29 Juli 2007 - 11:16

Jean Gijsen:

John, Proficiat met dit geweldig resultaat; 'n enorme prestatie !!!
    Geniet ervan en goeie thuisreis

• 29 Juli 2007 - 11:52

Jelle Krol:

Hoi John,grote klaase dat je het einddoel hebt gehaald.
    Proficiat daarmee en geniet er maar lekker van. Nu nog 3 dagen en dan zit het er helemaal op.
    Ik hoop je tzt(op korte termijn) te ontmoeten.

Groeten Jelle.

Groetjes mart en Sil

• 29 Juli 2007 - 12:51

George Smeets:

Geweldig gedaan ,top,proficiat.
    En,tesamen met je webmaster, bedankt voor de avontuurlijk mooie dagelijkse route-stukjes.
    gr George

• 29 Juli 2007 - 14:59

Annie:

Hoi John
    Proficiat, je doel bereikt!!!
    nOG MEER km.gelopen dan de toerrenners en dat in je eentje zonder"doping".
    Ben benieuwd of er nog een kransje om je hoofd te zien is als je thuiskomt van al dat bezoek aan kerken en kathedralen.
    Nog even een stukje om af te kikken en je leeg te schudden.
    Een voorspoedige reis en een fijne thuiskomst ,we kijken naar je uit. Annie

• 29 Juli 2007 - 15:21

René V.d. Sommen:

John van harte met het behalen van het doel naar Santiago,maar ik weet dat je nog een doel voor ogen het,je bemt nu in Santiago en dat geeft je moed voor de laatste 100 km.dat ga je vast en zeker ook halen. Geen twijfel mogelijk. John drink maar een stevig goed glas bier want dat heb je meer dan verdiend. met vriendelijke groeten van uit Sittard namens René v.d. Sommen

• 29 Juli 2007 - 18:55

Marjan En Peter:

wat laat en op jouw computer (de onze ligt eruit ivm kluskarwei) laten ook wij weten dat wij het een superprestatie vinden. Van jou uiteraard, maar ook van \lilian en \josh die jou toch lang hebben moeten missen en die dat waardig volbracht hebben. Ook wij willen Jan D complimenteren met zijn geweldig werk. Rest nu nog 1 ding: de hereniging. We zien er met z'n allen naar uit. Tot gauw, John en drink er alvast eentje.

• 30 Juli 2007 - 19:07

Tinus En Chris:

John, we willen je eigenlijk niet aan je werk herinneren, maar gefeliciteerd met deze "mijl"paal.
    Van knoco Chris en Tinus

• 08 Augustus 2007 - 21:25

Tom:

wauw, wat doet dit deugd "toevallig" op jouw site uit te komen.
    ik heb m'n reis naar santiago na 75 dagen op 11 juli afgerond.
    fantastische ervaring, niet?
    groeten en proficiat, pelgrim!