Dag 68. Nevers-Prémery. - Reisverslag uit Prémery, Frankrijk van John Ackermans - WaarBenJij.nu Dag 68. Nevers-Prémery. - Reisverslag uit Prémery, Frankrijk van John Ackermans - WaarBenJij.nu

Dag 68. Nevers-Prémery.

Door: JanDe.

Blijf op de hoogte en volg John

07 November 2010 | Frankrijk, Prémery

Beste volgers,

Verslag van 07-11-2010
Nog 2 dagen na vandaag..
1)Route.
Start 7.40 uur vanuit Nevers
Aankomst15.10 uur.
Pleisterplaats: Prémery *)
Vandaag gelopen 35 km. Totaal 1865 km.
Totaal 2.486.666 stappen.
2) Landschap/omgeving.
Bos, akkers en weilanden in een heuvelachtige omgeving.
3) Het weer
Een bewolkte dag met twee perioden van regen en hagel van 12.00 tot 12.30 uur en van 13.30 tot 15.10 uur en dat bij temperaturen tussen 6 en 16 ºC.
4) Lichamelijke conditie.
Goed.
5) Psyche.
Goed.
6) Belevenissen/ontmoetingen.
Na de verjaardag van Piet wachtte de route weer op ons.
De stad uitlopen blijkt toch een kunst op zich omdat er geen pijlen of schelpen waren aangebracht. Dat vereist goed op de plattegrond kijken en de beschrijving goed hanteren. Als je er dan uit bent gekomen lijkt het achteraf toch altijd weer mee te zijn gevallen. Het had vannacht flink geregend maar van die druppels werden wij niet meer nat. De route voerde ons door de vele bossen die er zijn maar deze keer niet over bospaden maar over bitumen.
We hadden de eerste koffiestop in Guerigny maar daar had men geen melk want de koe was dood. Dan wordt je op slag wakker door de sterkte van de koffie zonder melk. Toen we het stadje uitliepen sprak Gilles (geen vrouw deze keer) ons aan en vroeg of hij ons kon helpen. We legden hem uit wat we zochten en hij schakelde prompt over op het Engels.
Hij sprak de taal meer dan behoorlijk mede doordat zijn vrouw lerares Engels was daarbij had hij zelf ook nog een studie gedaan in het Engels.
Hij gaf aan dat het teruglopen op deze manier toch wel een extra dimensie had en dat hij het zo nog nooit had bekeken.
8) Slaapplaats.
We slapen vandaag in een pension.
9) Eten doen we weer in een plaatselijk restaurant.

Voor foto’s klik op onderstaande link:

*) Prémery is een gemeente in het Franse departement Nièvre (regio Bourgondië) en telt 2100 inwoners (1999). De plaats maakt deel uit van het arrondissement Cosne-Cours-sur-Loire. Karel de Grote schonk het gebied rond Prémery aan de Bisschop van Nevers. Later werd de stad tot bisschoppelijke zomerresidentie. In 1173 kreeg Bisschop Bernard de Saint Saulge toestemming voor de bouw van stadsmuren en fortificaties, waarvan het kasteel rond 1316 werd uitgebouwd en versterkt. Na de Slag bij Poitiers in 1356 werd het kasteel bezet door Engelse troepen die pas in 1364 weer vertrokken. Daarna liet Bisschop Pierre de Fontenay het kasteel, de stadsmuren en de omringende grachten weer herstellen, werkzaamheden die in 1494 met de constructie van twee versterkte stadspoorten werden afgerond. Vanaf 1680 is het kasteel niet meer bewoond door de bisschoppen, maar ze konden tot aan de Franse Revolutie vasthouden aan hun bezit.
Op 27 juni 1944 waren de bossen ten noorden van Prémery het toneel van een grootschalige operatie van Duitse troepen tegen de Maquis (Franse verzetsbeweging). De ingezette soldaten waren grotendeels afkomstig van de Armee-Pionierschule in Cosne-Cours-sur-Loire. De actie bleef zonder resultaat.

Groet en tot morgen dag 69 ,
JanDe.

• 08 November 2010 - 20:12

Jac Oet Gäöl:

Piet gefeliciteerd met je verjaardag[ik dacht die is nog lang niet jarig als hij thuis komt]groetjes ook aan John.