Dag 67. Saint Pierre le Mout-Nevers - Reisverslag uit Nevers, Frankrijk van John Ackermans - WaarBenJij.nu Dag 67. Saint Pierre le Mout-Nevers - Reisverslag uit Nevers, Frankrijk van John Ackermans - WaarBenJij.nu

Dag 67. Saint Pierre le Mout-Nevers

Door: JanDe.

Blijf op de hoogte en volg John

06 November 2010 | Frankrijk, Nevers

Beste volgers,

Verslag van 06-11-2010 .
Nog 3 dagen na vandaag.
1)Route.
Start 7.50 uur vanuit Saint Pierre le Moutier.
Aankomst 16.45 uur.
Pleisterplaats: Nevers *).
Vandaag gelopen 31 km. Totaal 1830 km.
Totaal 2.440.000 stappen.
2) Landschap/omgeving.
Bos , akkers en weilanden in een heuvelachtige omgeving.
3) Het weer
Een Bewolkte en regenachtige dag met regen van 15.00 tot 15.50 uur en dat alles bij temperaturen tussen 8 en 16 ºC.
4) Lichamelijke conditie.
Goed.
5) Psyche.
Goed
6) Belevenissen/ontmoetingen.
Er is er een jarig, hoera, hoera!
Dat kun je wel zien dat is hij. Zo luidt het liedje en hij is in dit geval Piet.
Piet hartelijk gefeliciteerd namens de webmaster en alle volgers en nog vele gezonde jaren gewenst.
Gisteravond hebben we onder de massagedouche gestaan en dat deed onze ruggen goed. De prikkelingen van een waterstraal zijn toch anders als die van de rugzak. Vanmorgen was er roomservice voor de jarige.
Hij wist niet wat hij zag en stond met zijn mond vol tanden. Na zo’n verrassing wil je wel lopen. De route van vandaag liep ook even over de N7 en ik kan je vertellen dat dat een drukke verkeersader is waar we graag vanaf wilden.
Bij Le Moulin des Granges ontmoetten wij Philip en hij gaf aan dat we verkeerd liepen. Wij gaven aan dat dit onze juiste route en richting was. Hij zei vervolgens dat we gek waren en dat hij wel wist hoe de route liep.
Met alle overtuigingskracht lukte het ons niet om hem ervan te overtuigen dat wij retour liepen. Ook andere vragen over het vee en zo , kwamen niet meer bij hem aan. Tenslotte nog een vraag gesteld over de molen en daar bromde hij wat over.
We namen afscheid terwijl hij zijn hoofd schudde, Wat hij echt dacht weten we niet maar dat kunnen we wel raden.
Even verder in Magny-Cours stonden de pijlen , wat ons betrof, wat vreemd.
Wij dachten direct aan Philip, zou hij de pijlen hebben gedraaid.
8) Slaapplaats.
We slapen vandaag weer in een pension.
9) Eten.
Vandaag eten we in een plaatselijk restaurant.

Voor foto’s klik op onderstaande link:

*) Nevers is een stad en gemeente in midden-Frankrijk. Het is de prefectuur van het departe-ment Nièvre. Nevers had in 2004 43.082 inwoners. Nevers ligt in een heuvelachtige omgeving aan de samenvloeiing van de Nièvre en de Loire. De naam van de stad in de Gallo-Romeinse tijd was Noviodunum Aeduorum. Later werd dit veranderd in Nebirnum. Er zijn uit deze periode veel medailles en andere voorwerpen gevonden in Nevers. Julius Caesar vestigde er een opslagplaats voor proviand en legerbenodigdheden. Ook werden er gevangenen on-dergebracht. In 52 v.Chr. begon hier de strijd tegen de opstandige Aedui.
In de vijfde eeuw werd Nevers een bisschopszetel. De wereldlijke heerschappij van de herto-gen dateert van het begin van de 10e eeuw. In de 14e eeuw was er korte tijd een universiteit gevestigd in Nevers. Deze was hierheen verplaatst vanuit Orléans en keerde daar ook weer terug. De Nivernais was een zelfstandige Franse provincie tot bij het einde van het Ancien Regime.

Groet en tot morgen dag 68 ,
JanDe.

• 07 November 2010 - 17:24

Daniels Berke:

beste piet van harte gelukgewenst me uw verjaardag ik geloof dat ge van 1947 bent een bijzonder vriuchtbaar jaar
    nog even volhouden en houd de moed ermaarin vele groetjes van de heikabouter berke daniels